Klachtenwegwijzer
Het gemeentebestuur engageert zich om via een efficiënt klachtenbehandelingssysteem de inwoners van Pittem te hlepen bij hun klacht of melding. Onderstaand wordt een overzicht geboden over de soort klachten en waar je er mee terecht kan.
- Een vraag tot dienstverlening, spontane melding van een probleem of ontevredenheid wordt in de eerste plaats rechtstreeks via de bevoegde dienst behandeld.
- Een probleem op het openbaar domein kan je via de knop hieronder signaleren.
Ben je het niet eens met een beslissing die het gemeentebestuur heeft genomen?
Als je een beslissing van de burgemeester, het college of de gemeenteraad wil aanvechten, kan je klacht indienen bij:
- De deputatie van het provinciebestuur voor beroepen tegen beslissingen over omgevingsvergunningen (bv. weigering van bouwaanvraag)
- Het Agentschap Binnenlands Bestuur als het gaat over niet reglementair genomen beslissingen: ‘klachtenwegwijzer algemeen bestuurlijk toezicht’
Heb je een klacht over de werking van het gemeentebestuur?
Ben je niet tevreden over de werking van het gemeentebestuur, de burgemeester of een schepen?, bijvoorbeeld over:
- onregelmatigheden bij gemeenteraadsverkiezingen;
- klachten over onverenigbaarheden van gemeenteraadsleden, schepenen;
- klachten over financiële beslissingen van de gemeente of het OCMW;
- klachten over personeelsbeslissingen van de gemeente of het OCMW.
Dan kan je in de eerste plaats terecht bij het gemeentebestuur om je klacht te formuleren. Dien je klacht
- online, via het klachtenregistratieformulier (knop hieronder)
- online, via e-mail naar algemeendirecteur@pittem.be
- schriftelijk, t.a.v. de algemeen directeur, Markt 1, 8740 Pittem
Registratieformulier klachten
Hier kan je een klacht indienen over de werking van het gemeentebestuur.
Klacht indienen
Ben je niet tevreden over het antwoord of krijg je geen antwoord, dan kan je een klacht indienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur via de 'klachtenwegwijzer algemeen bestuurlijk toezicht'.
Heb je een klacht over de administratieve diensten van de gemeente?
Ben je niet tevreden over de werking van de gemeentelijke diensten, dan kan je in de eerste plaats terecht bij de betrokken dienst zelf. Indien de klacht blijft bestaan, kan je je richten tot de algemeen directeur van de gemeente:
- online, via het klachtenregistratieformulier (knop hieronder)
- online, via e-mail naar algemeendirecteur@pittem.be
- schriftelijk, t.a.v. de algemeen directeur, Markt 1, 8740 Pittem
Registratieformulier klachten
Hier kan je een klacht indienen over de administratieve diensten van de gemeente.
Klacht indienen
Ben je niet tevreden over het antwoord of krijg je geen antwoord, dan kan je een officiële brief met je klacht richten aan het College van Burgemeester en Schepenen (Markt 1, 8740 Pittem).
Beheer van wegen
Gemeenten zijn bevoegd voor het beheer van gemeentewegen op hun eigen grondgebied. Problemen kan je melden via de meldknop helemaal bovenaan deze pagina. Met klachten kan je terecht bij de algemeendirecteur@pittem.be.
Voor gewestwegen is het gemeentebestuur niet bevoegd. Met klachten over gewestwegen kan je terecht bij de provinciale afdeling van het Agentschap voor Wegen en Verkeer.
Reglementen klachtenbehandeling lokaal bestuur:
- Reglement klachtenbehandeling (gemeente + OCMW)
- Voor klachten aangaande het woonzorgcentrum geldt de procedure zoals beschreven in het kwaliteitshandboek van het woon- en zorgcentrum Sint-Remigius.