Wat willen we bereiken?
Het doel is om te komen tot een eigentijds en werkbaar participatiemodel dat beter aansluit bij de realiteit van vandaag. Daarbij wil de gemeente meer mensen betrekken - ook buiten de traditionele verenigingsstructuren - en inzetten op inhoudelijke en vroegtijdige inspraak rond relevante thema’s zoals sport, cultuur en milieu.
Wat verandert er en wat blijft?
Deze hervorming is geen afbouw, maar net een kans om participatie te versterken. Bepaalde adviesraden en organen, zoals het LOK, GECORO, de jeugdraad en het seniorenforum, blijven behouden. Voor andere domeinen wordt onderzocht hoe een flexibelere en meer thematische werking kan zorgen voor meer betrokkenheid en impact.
Hoe verloopt het traject?
Het traject verloopt in verschillende fases. Eerst worden de bestaande adviesraden geëvalueerd, zowel intern als samen met de betrokken leden. Daarna werkt een denkgroep met vertegenwoordigers uit de raden mee aan een nieuw participatiemodel. Dit concept wordt verder verfijnd en vertaald in een nieuw participatiereglement.
Jouw stem telt
De gemeente hecht veel belang aan inspraak en dialoog. De ervaringen, noden en ideeën van verenigingen en inwoners vormen een essentiële bouwsteen in dit proces. Via bevragingen en overlegmomenten wordt actief input verzameld, die meegenomen wordt in de verdere uitwerking van het nieuwe model.
Denk mee
Vul de bevraging in t.e.m. 24 juni en denk mee over de toekomst van participatie in Pittem: